sâmbătă, 6 martie 2010
Mercedes F800 Concept
Designul Mercedes va sta sub semnul inspiraţiei provenite de la clasicul 300 SL Gulwing, primul concept care anunţă asta este Mercedes F800, prototip ce anunţă un frate mai mic pentru CLS.
La Detroit 2010, în ianuarie, am putut admira sculptura Mercedes Rising Car, un preview inedit al noului Mercedes CLS. Care, la Geneva 2010 , este prefigurat de un nou concept, F800 Style Concept.
Stilistic, maşina germanior arată destul de diferit faţă de propunerea promotor.ro din vara anului trecut, care se inspira din conceptul CLK Shooting Break. Practic, F800 Style Concept este total diferit de restul modelelor din gamă sau faţă de actualul CLS , fiind foarte modern şi aducând o serie de inovaţii, mai ales în interior.
Având o lungime de 4,72 metri şi un ampatament generos, F800 Style Concept arată compact şi sportiv, dar, în acelaşi timp, deosebit de fluid şi elegant.
Partea frontală şi cea laterală au un look musculos, dar farurile cu LED adoptă o formă total nouă faţă de actualele modele din gama Mercedes.
Tot inedită (pentru o berlină) este şi soluţia uşilor din spate culisante, care oferă un acces foarte facil în interior, montantul central lipsind.
Doar stopurile le vor da motive de critică fanilor Audi, având o formă destul de apropiată de a lui Audi A4, de pildă.
Însă, per total, limbajul conceptului Mercedes este coerent, dinamic şi foarte modern.
Se mai remarcă jantele cu un design sobru, dar cu detalii inedite, dând impresia că roţile sunt în mişcare chiar şi când maşina stă.
Acum, că aspectul exterior v-a atras atenţia, să intrăm în habitaclul lui F800 Style Concep,t, care este un pas uriaş în viitor.
Dacă gama actuală de maşini Mercedes reprezintă o întoarcere la un stil mai sobru şi mai clasic, acest concept reprezintă o ruptură evidentă, oferind un spaţiu high-tech pentru cinci pasageri.
Cockpitul şoferului este, parcă, o dedicaţie pentru fanii gadgeturilor: volanul are o formă inedită, ducându-te cu gândul la un joc foarte complex de maşini, în timp informaţiile sunt afişate în format digital, înlocuind complet ceasurile analogice.
Consola centrală se continuă cu tunelul central şi cotiera, despărţind clar cele două locuri din faţă, dar mai important este că integrează o interfaţă evoluată COMAND System, cu un ecran tactil şi o cameră video, care înregistrează mişcarea mâinii pe acesta - imaginile sunt afişate pe ecranul din partea superioară, aproape de nivelul ochilor şoferului, într-o formă inedită: mâna apare uşor transparentă, astfel fiind vizibile comenzile şi indicaţiile de pe ecran.
Prin intermediul ecranului tactil pot fi controlate o sumedenie de funcţii: aerul condiţionat, sistemul multimedia, sistemul de navigaţie, telefonul sau accesul la internet, iar subiecţii care au testat noul sistem s-au arătat foarte mulţumiţi de ergonomia oferită de acesta, dar şi de nivelul mult mai scăzut de distragere a atenţiei de la condus, comparativ cu sistemele actuale.
În rest, ambianţa luxoasă, specifică Mercedes, este asigurată de suprafeţele largi, acoperite cu lemn. Gradul ridicat de luminozitate al interiorului, alături de formele sculpturale ale multor detalii interioare, contribuie la impresia de "plutire" - de exemplu, cotierele sunt de aşa natură profilate, încât nu par ataşate portierelor.
Scaunele au o structură inovatoare: scheletul este din magneziu, fiind acoperit de o structură din fibră de carbon, îmbrăcată ulterior de o ţesătură foarte rezistentă. Carcasa exterioară a şezutului scaunelor este realizată din lemn, printr-un nou procedeu de modelare 3D al acestuia, procedeu utilizat, de altfel, şi pentru inserţiile din lemn ale bordului şi portierelor. Pentru a îndeplini cele mai înalte standarde în materie de securitate, inserţiile de lemn au partea interioară din aluminiu, astfel deformarea lor fiind controlată şi se evită ruperea aşchiilor care ar putea vătăma corpul uman.
La nivel tehnic, Mercedes F800 Style Concept reprezintă un adevărat laborator ecologic , fiind oferite două tipuri de grupuri motopropulsoare: hibrid plug-in sau motoare electrice fuel-cell.
În primul caz, F800 beneficiază de serviciile unui motor V6 pe benzină, cu injecţie directă, dezvoltând o putere de 300 CP, combinat cu un motor electric, a cărui putere merge până la 109 CP. Astfel, puterea totală dezvoltată de sistemul hibrid atinge 409 CP, făcând din F800 Style Concept o berlină foarte potentă: 0-100 km/h în doar 4,7 secunde şi viteză maximă de 250 km/h (limitată la 120 km/h, când se rulează doar electric).
F800 hibrid este şi responsabil cu mediul înconjurător - bateriile litiu-ion au o capacitate de 10 kWh, putând fi încărcate şi separat, de la o reţea de electricitate, aşa încât în regim urban maşina poate fi propulsată exclusiv electric, având o autonomie de până la 28 km. Utilizarea mult mai eficientă a motorului pe benzină combinat cu modulul electric duce la un consum mediu de numai 2,9 litri/100 km, în timp ce emisiile de CO2 se cifrează la 68 g/km.
La fel ca în cazul limuzinei Mercedes S400 Hybrid, modulul electric este integrat în cutia de viteze automată cu 7 trepte, iar bateriile sunt plasate sub scaunele din spate, conferindu-i maşinii un centru de greutate cât mai coborât şi asigurând o securitate maximă în cazul unui accident.
Dotat cu tehnologia fuel-cell, Mercedes F800 Style Concept dezvoltă 136 CP şi un cuplu maxim de 290 Nm, fiind vorba despre sistemul utilizat pe seria limitată B-Class F-CELL. În F800, modulul fuel-cell este plasat în partea din faţă, iar motoul compact electric se găseşte lângă puntea spate. Maşina beneficiază de patru rezervoare pentru hidrogen, două plasate în tunelul transmisiei, dintre pasageri, iar celelalte două sub scaunele spate. Bateriile litiu-ion sunt poziţionate după scaunele spate.
Este de la sine înţeles că, în acest caz, F800 Style Concept este o maşină "zero emisii", reacţia hidrogenului cu oxigenului producând doar vapori de apă. Pe de altă parte, performanţele dinamice ale maşinii sunt mult reduse faţă de versiunea cu propulsie hibridă, dar inginerii Mercedes promit că nivelul acestora rămâne satisfăcător.
În cazul rulării exclusiv electric, inginerii au conceput pentru F800 o nouă funcţie, "Range on Map" - practic, pe harta sistemului de navigaţie sunt arătate rutele cele mai bune, pe o rază de 360 de grade, până la cea mai apropiată staţie de alimentare cu energie electrică, în funcţie de nivelul de încărcare al bateriei. Prin această funcţie se poate verifica dacă o anumită rută poate fi parcursă doar cu propulsia electrică, "Range on Map" ţinând seama şi de datele centralizate ale sistemului de navigaţie, cum ar fi ambuteiaje sau restricţii de circulaţie.
Pe lângă sistemele de propulsie, Mercedes F800 mai propune câteva inovaţii, care ajută şi mai mult şoferul. Una dintre ele, "Mirror Display", utilizează ecranul central pe post de oglindă retrovizoare (imaginile fiind primite de la o cameră video), reducând oboseala ochilor - dacă într-o oglindă retrovizoare obişnuită, ochiul trebuie să se acomodeze cu focalizarea imaginii, ecranul elimină acest efort suplimentar.
Sistemul DISTRONIC PLUS (primul cruise control dotat cu radar, care ajustează automat viteza maşinii în funţie de ceilalţi participanţi la trafic) a fost acum îmbunătăţit, beneficiind de funcţia "Traffic Jam Assistant" - aceasta reprezintă o premieră mondială, oferind posibilitatea maşinii de a o urma pe cea din faţă într-o curbă, fără intervenţia celui de la volan asupra volanului.
Sistemul este capabil să facă diferenţa între "curbă" şi "viraj", deci maşina nu o urmăreşte "orbeşte" pe cea din faţă dacă aceasta virează de pe drumul principal, deci dacă trece peste banda de demarcaţie. Sistemul funcţionează doar până la viteza de 40 km/h, dar nu elimină obligativitatea ca şoferul să fie atent la trafic şi să stea cu mâinile pe volan - în schimb, îi conferă acestuia un plus de relaxare şi lul un nivel semnificativ mai redus de stres, mai ales în cazul ambuteiajelor.
O altă inovaţie a lui F800 Style Concept este upgrade-ul sistemului PRE SAFE, devenit acum PRE SAFE 360o. Conceput pentru a pregăti sistemele de siguranţă pasivă în cazul iminenţei unui accident care nu mai poate fi evitat, PRE SAFE 360o monitorizează şi partea din spate a maşinii. Astfel, frânele sunt puse în funcţiune cu 600 milisecunde înainte de producerea unui impact din spate.
Explicaţia: o maşină care este lovită din spate poate produce accidente ulterioare, dacă este proiectată într-o intersecţie sau pe o trecere de pietoni. Însă, dacă este frânată, aceste riscuri sunt reduse la minimum, în timp ce pasagerii din maşină sunt protejaţi de celelalte sisteme de siguranţă ale maşinii, pregătite de PRE SAFE. Bineînţeles, dacă şoferul sesizează că urmează să fie lovit din spate şi apasă acceleraţia, frânele vor fi eliberate.
Mercedes F800 Style Concept continuă seria de "laboratoare tehnologice", demarate cu F100 în 1991 şi care anunţă noi sisteme care urmează să intre în echiparea modelelor de serie. Pentru cei mai mulţi, însă, F800 rămâne un preview al noii generaţii CLS, o maşină exclusivistă, care a dat naştere unui segment cu totul aparte, al coupe-urilor cu patru uşi. Cât de mult din F800 se va regăsi în noul CLS, nu vom vedea la Geneva 2010, ci spre finalul anului, cel mai probabil la Paris 2010.
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu